5 Manieren om Micro-Influencers te gebruiken in uw sociale marketingstrategie

Moderne marketeers realiseren zich meer dan ooit de waarde van micro-influencers. Dit komt voor een groot deel doordat ze de neiging hebben om een meer toegewijd publiek te hebben. De betrokkenheid bij volgelingen piekt bij ongeveer 1000 volgers, en campagnes die gebruik maken van micro-influencers leveren gemiddeld 60% betere betrokkenheid op, zijn 6,7x rendabeler en resulteren in 22,2% hogere conversiepercentages.

Dus wat is de beste manier om te werken met micro-influencers om de prestaties van uw campagnes te verbeteren en te profiteren van hun kleine, maar trouwe publiek?

1. Luister voor uw merk, en voor concurrenten

Eerst wil je er zeker van zijn dat je klaar bent om alle kansen die zich aandienen aan te grijpen, zoals ze zich voordoen. Als er al een micro-influencer is die uw naam noemt, moet u bereid zijn om snel contact op te nemen met een opvolger.

Naast Google Alerts raden we aan om Talkwalker Alerts te gebruiken om de naamsvermeldingen bij te houden.

En naast het luisteren naar micro-influencers die uw eigen merk vermelden, moet u ook uw concurrenten en eventuele trefwoorden die voor uw bedrijf relevant zijn, vermelden.

Er is geen sjabloon voor reacties op merkvermeldingen, maar hier zijn een paar dingen die u in gedachten moet houden bij uw follow-ups:

Uw doel moet altijd zijn om het gesprek ergens productief te voeren – een simpel “bedankje voor het noemen van ons” zal dat niet bereiken.
Een eenvoudige “bedankje voor het noemen van ons” zal dat niet bereiken. Elke outreach moet wederzijds voordeel opleveren, met een primaire nadruk op hoe u de betreffende micro-influenzaantje kunt helpen. Of het nu gaat om het ontvangen van een product ter beoordeling, het deelnemen aan een podcast-interview of het schrijven van een gastpost voor uw blog, de voordelen voor hen moeten transparant en duidelijk zijn.
Het gesprek moet dieper gaan dan een tweet- of Facebookcommentaar. Directe berichten en e-mails zullen waarschijnlijk nodig zijn om het gesprek in een productieve richting te sturen. Vul uw communicatie aan met social media berichten, retweets, etc., maar vergeet niet dat dit niet het hoofdgerecht is.
Uw outreach moet natuurlijk voortvloeien uit de merkvermelding, en een aangepaste reactie daarop zijn, met inbegrip van het doel van de outreach zelf. Als u ze benadert met een sjablooncontactformulier, heeft u minder kans om een reactie te krijgen.

2. Vind de juiste soort Micro-Influencer

De meeste beïnvloeders met wie je uiteindelijk samenwerkt, zullen je merk waarschijnlijk niet op een natuurlijke manier noemen voordat je ze aanspreekt – vooral als je een klein merk of een startup bent. Daarom zal de keuze van de targets – degene die je moet bereiken en degene die je moet doorgeven – een integraal onderdeel zijn van je strategie.

Hoewel dit niet strikt noodzakelijk is, raden we aan om tools zoals BuzzSumo of HYPR te gebruiken om het proces te vereenvoudigen, aangezien de zoekmogelijkheden van social media-sites zeer beperkt zijn en de link-gerichte rankings van Google niet de beste zijn voor het identificeren van social media-persoonlijkheden op basis van de social media-acties en -betrokkenheid.

Als algemene regel geldt dat u uw zoekopdrachten beperkt wilt houden tot beïnvloeders met een publiek tussen 1.000 en 10.000 volgers, omdat u, als u zich eenmaal buiten dat bereik bevindt, een afname van de publieksbetrokkenheid begint te zien.

Begin met het zoeken naar influencers die onderwerpen behandelen die zo nauw mogelijk aansluiten bij uw producten en diensten, en breid je vervolgens uit.

Naast de hoge engagement ratio’s, wil je ook kijken naar hun publiek uit de eerste hand, om een meer genuanceerd beeld te krijgen van hoe goed ze passen bij je promoties.

3. Promotie van Micro-Influencers

De eenvoudige waarde van wederkerigheid wordt in deze discussies vaak onderschat – hoewel het bevorderen van micro-influencers zonder andere acties waarschijnlijk niet de meest effectieve manier is om ze te benutten, is het ongetwijfeld een cruciaal onderdeel van het proces.

Beïnvloeders zullen veel meer bereid zijn om met u samen te werken als u begint met het promoten en vleien van de micro-influencers, en ook deelneemt aan hun gesprekken.

Hier zijn een paar tips:

Het doel hier is niet om iets wat met uw merk te maken heeft direct te promoten, maar om de beïnvloeders zelf te promoten, zodat ze meer geïnteresseerd zijn in het werken met u.
Retweet beïnvloeders die iets zeggen dat aansluit bij uw merkwaarden, en dit proberen te doen op een manier die het volgen van de trends vermijdt. U wilt onontdekte tweets promoten. Neem de tijd om uw eigen tekst toe te voegen aan de retweet en overweeg om meerdere retweets te sturen met een gedeelde hashtag om de aandacht te vestigen op een specifieke boodschap.
Noem micro-influencers of integreer hun berichten in uw content.

4. Profiteer van gesponsorde berichten

Hoewel het misschien niet het “inkomende” ding om te doen lijkt, kunnen gesponsorde berichten met micro-influencers ongelooflijk krachtig zijn – maar het is belangrijk dat u de methode zorgvuldig benadert.

Ten eerste is het belangrijk om te verduidelijken wat we bedoelen als we het hebben over gesponsorde berichten. Meestal is het genoeg om het product gratis te sturen naar een beïnvloeder.

Ten eerste is het belangrijk om te verduidelijken wat we bedoelen als we het hebben over gesponsorde berichten. Meestal is het voldoende om het product gratis naar een beïnvloeder te sturen, zodat deze het voor zijn publiek kan beoordelen – maar hou er rekening mee dat ze volgens de wet verplicht zijn om te melden dat ze het product gratis hebben ontvangen.

In sommige gevallen kan een micro-influencer ook betaling verwachten. U moet hier zorgvuldig te werk gaan en ervoor zorgen dat u zich houdt aan de wetten op het gebied van openbaarmaking en dat u het vertrouwen van het publiek niet schendt.

Voordat u besluit om een micro-influencer te sponsoren, moet u eerst kijken naar alle gesponsorde content die ze in het verleden hebben gedaan.

Hebben ze het product eerlijk beoordeeld? Nemen de commentaren de gesponsorde inhoud serieus, of lijkt hun publiek van streek door de opname van gesponsorde inhoud?

Vanuit een financieel perspectief is dit een gebied waar het beter is om eerst de wateren te testen, voordat je dieper gaat duiken. Werk met een paar zeer gerichte beïnvloeders voordat u aan grote campagnes begint. De resultaten zullen in elke branche anders zijn, en wat voor het ene publiek werkt, werkt niet noodzakelijkerwijs voor het andere.

5. Stimuleer door de gebruiker gegenereerde inhoud

85% van de gebruikers vindt visuele, door gebruikers gegenereerde content overtuigender dan foto’s die door merken zelf worden geplaatst.

Hier zijn een paar manieren om beïnvloeders aan te moedigen om door gebruikers gegenereerde content voor uw merk te creëren:

Retweet en deel alle content die ze produceren ten gunste van uw merk en stimuleer anderen om het concept na te bootsen met een hashtag.
Nodig micro-influencers uit om foto’s te maken voor uw Instagram-pagina’s en inhoud te schrijven voor uw blog.

Neem sociale media-inhoud van micro-influencers op in uw blogberichten en andere inhoud.
Stel open vragen op uw platformen en nodig micro-influencers uit om deel te nemen aan het gesprek.
Start een user-generated content wedstrijd op uw social media platform naar keuze. Zorg ervoor dat u de regels van het betreffende platform volgt, die over het algemeen wedstrijden uitsluiten op basis van het aantal aandelen of andere native features.

Conclusie

Micro-influencers hebben een directere verbinding met hun publiek dan elk ander type persoonlijkheid op het web, vandaag de dag. Ze zijn relatiefer dan beroemdheden en merken, en ze hebben de neiging om zeer loyale, vertrouwensvolle fanbases te hebben.

En terwijl een strategie gebaseerd op micro-influencers betekent dat je meer contacten moet hebben dan wanneer je de focus zou leggen op grote platformen, is de impact meestal directer en duurzamer. Neem deze charismatische mensen op in uw social media-strategieën en u zult waarschijnlijk resultaten bereiken die anders niet mogelijk zouden zijn.