4 Manieren die invloed hebben op het merkbewustzijn – en waarom ze werken

Niets werkt beter dan het beïnvloeden van marketing om naamsbekendheid te creëren. Van de 81% van de marketeers die influencer content gebruiken, zegt 51% dat het beter presteert dan merkgebonden content. Influencer marketing is kosteneffectief, wat betekent dat bedrijven van elke omvang het kunnen gebruiken om hun merken te promoten. Marketeers kunnen samenwerken met social media influencers om een verscheidenheid aan marketingactiviteiten uit te voeren, zoals wedstrijden en verwijzingsprogramma’s, om naamsbekendheid te creëren.

In dit artikel kijken we naar de verschillende manieren waarop bedrijven gebruik kunnen maken van influencers voor merkpromoties. Maar laten we eerst eens kijken waarom influencer marketing een effectief instrument is voor marketeers.

Waarom influencer smarketing werkt

Mond-tot-mondreclame is al eeuwenlang een effectieve marketingstrategie. En beïnvloeding van de marketing is een digitale vorm van traditionele mond-tot-mondreclame. Maar omdat de hele activiteit in een digitaal domein plaatsvindt, kun je de respons van het publiek nauwkeurig meten met behulp van indicatoren zoals aantal likes, aandelen, enz.

Influencers hebben van nature grote aantallen trouwe en toegewijde social media-aanhangers. Deze volgers zien hen als experts in hun niches en beschouwen hun aanbevelingen hoog in het vaandel.

In tegenstelling tot traditionele beroemdheden hebben influencers een sterke band met hun fans. Dit maakt dat influencer marketing werkt als een charme voor het creëren van merkbekendheid en het bereiken van andere marketingdoelen.

Als het gaat om influencer marketing campagnes, zijn er meerdere social media platforms om uit te kiezen. Maar het beste voor uw bedrijf is simpelweg waar uw doelgroep de meeste tijd doorbrengt.

Zo is Instagram bijvoorbeeld het favoriete influencer marketing platform voor B2C-merken, vooral voor lifestyle- en modemerken. Volgens een rapport van Mediakix zal ongeveer tweederde van de marketeers het grootste deel van hun marketingbudget besteden aan Instagram.

Uit een ander onderzoek van Mediakix blijkt dat 89% van de marketeers een vergelijkbare of betere ROI halen uit influencer marketing in vergelijking met andere marketingkanalen.

1. Hefboomwerking van invloed op het creëren van boeiende inhoud

Influencers hebben enorme volgelingen vergaard omdat hun volgelingen hun inhoud nuttig vinden. Ze begrijpen hun volgelingen en weten wat voor soort inhoud ze willen consumeren. Zo creëren ze inhoud die resoneert met hun publiek en helpt ze een gevoel van verbondenheid en vertrouwen op te bouwen.

Bijvoorbeeld, Murad en Nataly Osmann bedienen volgelingen die geïnteresseerd zijn in het rondzwerven in de wereld. Hun inhoud omvat adembenemende reisfoto’s die hun volgelingen zullen aanspreken. Wanneer influencers koopvoorstellen doen, vertrouwt hun publiek hen en neemt het op basis daarvan aankoopbeslissingen. Tegelijkertijd zijn hun volgelingen ook snel in staat om natuurlijke berichten te onderscheiden van promotionele berichten.

Hieruit volgt dat de beste manier om inhoud voor merkpromotie te creëren is om de influencers creatieve vrijheid te laten. Het marketingteam kan kijken naar de kwaliteit en relevantie van de content om ervoor te zorgen dat deze overeenkomt met uw merkwaarde voordat deze live gaat; maar als u ervoor hebt gekozen om met een influencer te werken, moet u er al zeker van zijn dat zij uw merk accuraat vertegenwoordigen. U kent uw product of dienst misschien wel, maar zij kennen hun volgelingen.

Creëer richtlijnen op basis van deze suggesties zodat u ze aan uw influencers kunt geven, maar laat de rest aan hen over. Omdat ze weten wat het beste werkt met hun publiek, kunnen ze inhoud produceren die het beste resultaat oplevert.

2. Wedstrijden met influencers

Wedstrijden en giveaways zijn enkele van de beste influencers marketingstrategieën om producten te promoten en positieve buzz te creëren. Marketeers kunnen ze gebruiken om hun sociale media te volgen en verkeer naar hun websites te sturen.

Een effectieve en creatieve wedstrijdstrategie stelt influencers in staat om een omgeving te ontwikkelen die boeiende gesprekken bevordert. Het zal ook nieuwsgierigheid opwekken bij de volgers om het product uit te proberen.

Je moet verschillende wedstrijdstrategieën ontwikkelen voor elk social media platform dat geschikt is voor het publiek op dat platform. Instagram en Facebook zijn bijvoorbeeld de perfecte social media kanalen om mode en lifestyle producten te promoten. Maar B2B marketeers vinden LinkedIn wellicht nuttiger om in contact te komen met het juiste publiek.

Zo heeft KeVita bijvoorbeeld een giveaway-wedstrijd uitgeschreven voor een KeVita-drinkcassette en een Amazon-cadeaubon van $50 en heeft het samengewerkt met influencers om deze te promoten. Om deel te nemen, moesten gebruikers hun pagina volgen en hun vrienden taggen. Zij moesten ook hun favoriete KeVita-smaak op de post van de influencer becommentariëren.

3. Verwijzingsprogramma’s voor influencers uitvoeren

Verwijzingsprogramma’s zijn een van de beste strategieën om de ROI van uw campagnes te meten. Volgens een studie uitgevoerd door Twitter, was er een maar liefst 88% toename van de aankoopintentie van de consument toen de producten werden gepromoot door een vertrouwde influencer.

De eenvoudigste en meest effectieve verwijzingsstrategie is het delen van een unieke promo-code.

De eenvoudigste en meest effectieve strategie van het verwijzingsprogramma is het delen van een promo-code die uniek is voor elke influencer. De influencers kunnen dan de promo codes delen met hun publiek door middel van hun inhoud. Wanneer de influencer de promotionele link en de kortingscodes exclusief voor hun volgers deelt, trekt het hun aandacht en inspireert het hen om de link te bezoeken of de code te gebruiken.

Wanneer u een verwijzingsprogramma uitvoert, vraag dan altijd aan de influencers om de merknaam te vermelden op hun blog en social media kanalen. Wanneer hun volgers zien dat de influencer uw merknaam noemt, bouwt het sociaal vertrouwen op en verhoogt het de waarde van uw merkreclame.

Collega-aanbevelingen dragen veel gewicht in de schaal. Mensen zijn eerder geneigd om een product of dienst te kopen wanneer deze wordt aanbevolen door degenen die ze vertrouwen, zoals influencers die ze volgen.

Dit is een goed voorbeeld van een effectieve merkaanbeveling door een influencer: Aimee Song, een modeblogger en influencer, deelde een beeld van een product van TERRY en bevatte een korte opmerking waarin werd beschreven hoe het product haar hielp.

4. Nodig Beïnvloeders uit om bij te dragen aan uw Blog.

Wanneer een zeer bekende influencer uit uw branche een gastpost indient op uw blog, vraag hen dan om de inhoud te promoten. Het is een grote wederzijds voordelige strategie om het verkeer van meerdere platformen te stimuleren.

De influencer deelt de bloglink, wat zowel merkherkenning als vertrouwen schept bij hun volgers. Wanneer mensen zien dat de influencer die ze vertrouwen een artikel heeft bijgedragen aan uw blog, zien ze uw blog als betrouwbaarder.

Het vinden van de juiste influencer om bij te dragen aan uw blog is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Maar als u uw publiek kent, kunt u gespecialiseerde tools zoals iFluenz gebruiken om aanbevelingen te krijgen van de meest relevante influencers.

U kunt dan een uitnodiging sturen naar de lijst van influencers, hun voorstellen beoordelen, campagnes voeren en het resultaat meten.

Terwijl u op zoek bent naar influencers, houdt u bij wat voor soort engagement hun berichten hebben. Als influencers nauwelijks enige betrokkenheid bij hun berichten krijgen, is de kans groot dat ze neppe volgelingen hebben of dat hun inhoud niet boeiend genoeg is.

Conclusie
Met de juiste social media influencer marketing strategie kunt u niet alleen uw naamsbekendheid vergroten, maar deze ook omzetten in een begrip.

Maar om dit te bereiken heeft u een perfecte match nodig van drie integrale componenten – het juiste platform, de juiste influencer en de juiste strategie. Alle drie moeten ze elkaar aanvullen.